کارگران موقت خارجی

کارگران موقت خارجی



تاریخ : 1400/9/20 ساعت 14:55






خلاصه مطلب: کارگران موقت خارجی و ارزیابی مثبت بازارکار LMIA

 

 

🔺 کانادا بیش از 100 مسیر را برای اتباع خارجی جهت کار موقت در این کشور ارائه می دهد. این مسیرها بین دو برنامه کارگران موقت خارجی TFWP و برنامه تحرک بین المللی IMP تقسیم می شوند.

 

TFWP

 

برنامه کارگران خارجی موقت (TFWP) به طور مشترک توسط Employment and Social Development Canada (ESDC) و Immigration, Refugees and Citizenship Canada (IRCC) اداره می شود. این برنامه امکان استخدام در سطح بین المللی جهت پاسخ به کمبود واقعی نیروی کار را برای کارفرمایان کانادایی ایجاد می کند، در عین حال اطمینان می دهد که شهروندان و ساکنان دائمی کانادا اولین گزینه برای استخدام در موقعیت های شغلی آزاد هستند.

 

🔺 قبل از اینکه تبعه خارجی بتواند از طریق TFWP برای کارفرمای کانادایی کار کند، ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) و مجوز کار(ورک پرمیت) موقت لازم است. LMIA سندی است که نشان می دهد اگر کارفرما کارگر خارجی را استخدام کند تأثیر مثبت یا خنثی بر بازار کار کانادا خواهد داشت.

 

LMIA همچنین نشان می دهد در شغل مورد نظر هیچ نیروی کانادایی، مقیم دائم کانادا، حتی افراد  محلی و اقلیتهایی مثل معلولین و بومیان برای استخدام و انجام کار وجود نداشته اند.

 

الزامات تبلیغات

 

🔺 کارفرمایانی که مایل به استخدام یک کارگر خارجی موقت در کانادا هستند، باید برای هر درخواست ارزیابی تاثیر بازار کار LMIA ، هزینه پردازش CDN 1000 دلار بپردازند.

 

انگلیسی و فرانسوی تنها زبان‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان الزامات شغلی، هم برای LMIA و هم برای آگهی‌های فرصت شغلی مطرح شوند، مگر اینکه کارفرما بتواند ثابت کند که زبان دیگری برای این موقعیت مورد نیاز است.

 

🔺 علاوه بر این، کارفرمایان باید قبل از درخواست LMIA، تمام موقعیت های شغلی خالی را در سراسر بازار کار کانادا حداقل به مدت چهار هفته تبلیغ کنند. برای این منظور، کارفرمایان موظفند ثابت کنند که علاوه بر درج آگهی در بانک کار کانادا، حداقل از دو روش دیگر استخدام نیز استفاده کرده اند. کارفرمایان باید تلاش‌های تبلیغاتی خود را بر روی  کانادایی ها ، افراد محلی و اقلیتهایی مانند بومیان و افراد معلول متمرکز کنند.

 

کارفرمایان یک بیزینس از اخراج یا کاهش ساعات کار کارگران کانادایی که در همان موقعیت  شغلی کارگران موقت خارجی کار می کنند، منع شده اند.

 

مشاغل موقت با دستمزد بالا

 

🔺 کارفرمایانی که قصداستخدام کارگران موقت خارجی  با دستمزد بالا (بالاتراز میانگین ساعتی استانی / منطقه ای)  را دارند باید به همراه درخواست LMIA خود یک برنامه انتقالی transition plans  ارائه  و اطمینان دهند که اتکای خود به کارگران خارجی موقت را در طول زمان کاهش خواهند داد، طرح ارائه برنامه انتقالی نیرویی بازدارنده ای است تا کارفرمایان مجبور شوند افراد کانادایی یا مقیمان دائم را استخدام کنند.

اثبات سرمایه گذاری در آموزش مهارت ها یا استخدام کارآموزان کانادایی نمونه هایی از چگونگی اثبات این موضوع توسط کارفرمایان است. از طرف دیگر، کارفرمایان می توانند نشان دهند که چگونه به کارگران موقت خارجی با مهارت بالا کمک می کنند تا اقامت دائم کانادا را بگیرند. در هنگام بازرسی ، یا اگر کارفرما برای تمدید LMIA خود درخواست دهد، از او خواسته می شود که پیشرفت برنامه انتقالی خود را ، گزارش دهد.

 

مشاغل موقت با دستمزد پایین

 

🔺 در راستای استفاده از کارگران و نیروهای کانادایی به جای کارگران موقت خارجی، دولت کانادا سقفی را برای محدود کردن تعداد کارگران موقت خارجی با دستمزد پایین که یک کارفرما می تواند استخدام کند، معرفی کرده است.  علاوه بر این، برخی مشاغل با دستمزد پایین ممکن است برای پردازش LMIA رد شوند. کارفرمایان با 10 کارمند یا بیشتر که برای LMIA جدید درخواست می کنند مشمول سقف 10 درصدی نسبت نیروی کار خود هستند؛ یعنی فقط می توانند ده درصد از نیروی کاری خود را در مشاغل با دستمزد پایین به کار بگیرند.

 

کارفرمایانی که قصد استخدام نیروی خارجی با دستمزدی کمتر از میانگین دستمزد ساعتی استانی/منطقه ای را دارند باید این موارد را تقبل کنند:

 

ـ پرداخت هزینه حمل و نقل رفت و برگشت برای کارگر موقت خارجی

ـ اطمینان از وجود مسکن مقرون به صرفه برای کارگر  

ـ پرداخت بیمه درمانی خصوصی تا زمانی که کارگران واجد شرایط پوشش بهداشتی استانی باشند

ـ ثبت نام کارگر خارجی موقت در هیئت ایمنی محل کار استانی/منطقه ای

ـ قرارداد کارفرما و کارمند

 

معافیت از الزامات LMIA شامل مشاغلی می شود که تحت نظارت TFWP قرار نمی گیرند. پیشنهادهای استخدامی که توسط کارفرمایان کانادایی به کارگران خارجی از طریق برنامه تحرک بین المللی (IMP) ارائه می شود، به دریافت LMIA نیازی ندارند.

 

مشاغل پر تقاضا :

 

🔺 طبق وبسایت IRCC صدور LMIAها می تواند تحت یک استاندارد سرویس ده روزه کاری برای مشاغل پر تقاضا ارائه شود.

استاندارد خدمات 10 روزه برای این دسته محدود به مشاغل ماهر است که در آن دستمزد ارائه شده بالاتر از متوسط ​​دستمزد استانی/منطقه ای است. این موقعیت ها برای توسعه زیرساخت های اصلی و پروژه های استخراج منابع طبیعی ضروری هستند و بنابراین برای رشد اقتصادی کانادا حیاتی تلقی می شوند.

 

مشاغل پر تقاضا در حوزه کارگران موقت خارجی به همراه شماره ناکهای شغلی آنها:

 

7202 پیمانکاران و ناظران، تجارت برق و مشاغل مخابراتی

7204 پیمانکاران و ناظران، تجارت نجاری

7205 پیمانکاران و ناظران، سایر مشاغل ساختمانی، نصاب ها، تعمیرکاران و سرویس دهندگان

7271 نجاران

7301 پیمانکاران و ناظران، تجارت مکانیک

7302 پیمانکاران و سرپرستان و خدمه اپراتور تجهیزات سنگین

8211 ناظران، درختکاری و جنگلداری

8221 ناظران، معادن و استخراج معادن

8222 پیمانکاران و ناظران، خدمات حفاری نفت و گاز

8241 اپراتور ماشین آلات چوب بری

8252 پیمانکاران خدمات کشاورزی، سرپرستان مزرعه و کارگران متخصص دام

9211 سرپرستان، فرآوری مواد معدنی و فلزات

9212 ناظران، فرآوری و تاسیسات نفت، گاز و شیمیایی

9214 ناظران، تولید محصولات پلاستیکی و لاستیکی

9231 کنترل مرکزی و اپراتورهای فرآیند فرآوری مواد معدنی و فلزات

9241 مهندسین قدرت و اپراتورهای سیستم های قدرت

9243 اپراتور تصفیه خانه آب و پسماند

7231 ماشین‌کارها و بازرسان ماشین‌کاری و ابزارآلات

7233 کارگران ورق فلز

7235 سازه های فلزی و ورق ساز و نصب کننده

7236 آهن کاران

7237 جوشکارها و اپراتورهای ماشین آلات مرتبط

7241 برق (به استثنای سیستم های صنعتی و برق)

7242 برقکارهای صنعتی

7243 برقکار سیستم قدرت

7244 کارگران خطوط برق و کابل

7245 کارگران خطوط مخابراتی و کابل

7246 کارگران نصب و تعمیرات مخابراتی

7251 لوله کش ها

7252 نصب کننده های بخار، لوله کش و نصب کننده سیستم های آبپاش

7253 نصب کننده های گاز

7311 آسیاب سازان ساختمانی و مکانیک صنعتی

7312 مکانیک تجهیزات سنگین

7313 مکانیک تبرید و تهویه مطبوع

7314 راننده لوکوموتیو

7315 مکانیک هواپیما و بازرسان هواپیما

7318 سازندگان و مکانیک آسانسور

7371 اپراتور جرثقیل

7372 حفاری و بلستر - سطح، معدن، معدن و ساخت و ساز

7373 حفاری چاه آب

8231 استخراج و توسعه زیرزمینی معدن

8232 حفاری چاه های نفت و گاز، سرویس دهندگان، آزمایش کنندگان و کارگران مرتبط

9232 اپراتورهای فرآیندهای نفت، گاز و شیمیایی

 

Highest-paid occupations یا مشاغل پر درآمد

 

🔺 استاندارد خدمات 10 روزه برای این دسته محدود به کارفرمایانی است که کارگران خارجی موقت را در مشاغل پردرآمد استخدام می کنند که دستمزدشان 10 درصد بالای دستمزدهای دریافتی کانادایی ها در استان یا منطقه است. این سطح دستمزد نشان می دهد که یک کارگر خارجی موقت دارای بالاترین مهارت در شغل خود است و یافتن این مهارت ها در بازار کار کانادا دشوار است.

 

میانگین دستمزد ساعتی 2020 (دستمزد  2018 و 2019 )در مشاغل موقت  پردرآمد:

 

آلبرتا  52.20 دلار

بریتیش کلمبیا 45.00 دلار

مانیتوبا  43.27 دلار

نیوبرانزویک  39.90 دلار

نیوفاندلند و لابرادور  45.00 دلار

سرزمینهای شمال غربی  59.52 دلار

نوا اسکوشیا  40.87 دلار

نوناووت  58.00 دلار

انتاریو 48.08 دلار

جزیره پرنس ادوارد 38.46 دلار

کبک  44.23 دلار

ساسکاچوان  46.15 دلار

یوکان 48.08 دلار

 

مشاغل کوتاه مدت

 

🔺 استاندارد خدمات 10 روزه برای این دسته محدود به کارفرمایانی است که برای مدت کوتاهی که 120 روز تقویمی یا کمتر تعریف شده است، در هر شغلی که دستمزد ارائه شده آن  بالاتر از متوسط ​​دستمزد استانی یا منطقه ای باشد، درخواست کارگر خارجی موقت می کنند. موقعیت هایی که در این دسته قرار می گیرند شامل موارد مربوط به تعمیرات یا ساخت تجهیزات و کار گارانتی می شود.

 

یک LMIA واحد می تواند برای یک یا چند کارمند صادر شود. در مورد چند کارمند، LMIA فقط برای کارمندانی صادر می شود که موقعیت های یکسانی را که توسط طبقه بندی مشاغل ملی کانادا مشخص شده است، پر می کنند.

 

معافیت ها و تغییرات فرآیند LMIA که مختص استان کبک است :

 

🔺 گواهی انتخاب کبک (CSQ) سندی است که توسط دولت کبک برای افرادی صادر می شود که برای مهاجرت به آن استان تایید شده اند.

دارندگان یک CSQ ممکن است در کبک کار کنند بدون اینکه کارفرمای آنها نیاز به تضمین LMIA داشته باشد.

بخش‌های صنعتی که تقاضای بالایی برای نیروی کار دارند در فهرست مشاغل تسهیل‌شده LMIA برای کبک گنجانده شده‌اند. کارفرمایان در کبک که تحت فرآیند تسهیل شده LMIA درخواست می کنند، نیازی به ارائه مدرکی مبنی بر تلاش های استخدام ندارند.

 

🔺 پس از دریافت LMIA مثبت، کارفرما باید یک کپی را برای کارگر خارجی شناسایی شده خود ارسال کند. LMIA مثبت باید در درخواست کارگر برای مجوز کار موقت گنجانده شود.

 

یک LMIA واحد می تواند برای یک یا چند کارمند صادر شود. در مورد چند کارمند، LMIA فقط برای کارمندانی صادر می شود که موقعیت های یکسانی را که توسط طبقه بندی مشاغل ملی کانادا مشخص شده است، پر می کنند.